Jordbær chiamarmelade

De magiske chiafrø (og særligt den populære chiagrød) er ved at blive en velkendt ingrediens på mange blogs. De små frø indeholder en ultra høj koncentration af vigtige næringsstoffer såsom omega-3, kostfiber og protein, og når de blandes med væske, opsuger de 10 gange deres egen vægt, hvilket giver mulighed for masser af eksperimenter i køkkenet. I denne opskrift udnytter jeg denne evne og deres neutrale smag til at lave en lækker jordbærmarmelade, som har næsten samme konsistensen og smag som den almindelig variant. Chiamarmeladen kan laves med lige de bær, du foretrækker, og ud over at være spækket med sunde ingredienser, er den også både nemmere og hurtigere at bikse sammen end en almindelig marmelade. Jeg elsker at tilføje en stor skefuld til min morgenmadsskål eller komme chiamarmeladen på et stykke nybagt brød sammen med hjemmelavet smør.

 photo faeligrdig-3_zps5e456a16.jpg
Jeg køber mine chiafrø  på Iherb, hvor jeg også har købt fyldende stevia, som jeg har brugt til at søde min chiamarmelade. Hvis du er et madøre lige som jeg, vil du elske den amerikanske side Iherb. Her finder man ALT hvad helse- og mad verden byder på, blot til meget billigere priser end i Danmark. Jeg har nævnt Iherb tidligere på min gamle blog, og har planer om at skrive et indlæg med gode råd til shopping på shoppen samt nogle af mine favoritter.
Hvis du ikke har handlet på Iherb tidligere, kan du få -10% ved at bruge denne rabatkode: PRJ306.
Så længe den samlede vægt af ens bestilling er under 1,8 gram, koster fragten kun omkring 20 kr.
 photo faeligrdig-2_zpsa5b8b595.jpg
Ingredienser (1 stort syltetøjsglas):
400 g jorbær (frostne eller friske)
1 vaniljestang
2 tsk honning, 2 dråber stevia, rørsukker eller anden sødning
5 spsk chiafrø
 photo faeligrdig-4_zpsc03b73e1.jpg
Bring jordbærene i kog i en lille kasserolle sammen med kornene fra vaniljestangen. Lad hele vaniljestangen koge med i 5 minutter. 
Smag til med honning, stevia, eller hvad du foretækker, indtil marmeladen er tilpas sød. Fisk vaniljestængerne op. 
Tilføj chiafrø, hæld det hele i et skoldet syltetøjsglas, og lad det køle af indtil konsistensen minder om marmelade.
Opbevar chiamarmeladen i køleskabet, hvor den holder sig fint i en lille uge i en lukket beholder.

 photo faeligrdig1_zps50f68d56.jpg

3 kommentarer
Vis alle kommentarer

Skriv en kommentar