Jordskokkechips med rosmarin

Rodfrugtchips er den lækreste snack og passer perfekt både i hverdagen eller til en drink inden middagen. Denne variant på jordskokkechips med rosmarin er super skøn uanset, hvilken anledning. Selv om de små knoldede rødder kan være besværlige at gøre rene, er det det hele værd, for deres særlige nøddeagtige smag træder virkelig frem i de små knasende chips. Og så lover jeg, at det giver masser af point på overskudskontoen, når man serverer en skål jordskokkechips for gæsterne inden middagen!

jordskokkechips

 

Bedøm denne ret

forberedelse 20 min / tilberedning 25 min / i alt 45 min

Ingredienser

  • Jordskokker (så mange du orker!)
  • Olivenolie
  • Tørret rosmarin

Fremgangsmåde

Start med at tænde ovnen på 175 grader. Rens og skrub jordskokkerne. Skær dem i så tynde skiver som muligt enten ved hjælp af et mandolinjern eller en foodprocessor.
Vend skiverne i rigeligt med olivenolie, og placer dem enkeltvis på en beklædt bageplade. Drys med rosmarin og salt og bag chipsene i ovnen ved 175 grader i ca. 25 minutter. Vend dem, når halvdelen af tiden er gået.
Lad chipsene køle helt af, inden de opbevares i en lufttæt beholder.

Find flere opskrifter i samme kategori

Hjemmelavet rodfrugtchips i ovn

Jeg har lavet flere lækre opskrifter på hjemmelavet rodfrugtchips end disse jordskokkechips. I alle mine opskrifter skal rodfrugterne blot vendes i olie, inden de kommer i ovnen.

Prøv også mine andre opskrifter her:

 

håndfuld jordskokchips

Hvordan opbevarer jeg hjemmelavede chips?

Sørg for at opbevare dine jordskokkechips i en lufttæt beholder, så de holder sig sprøde i længere tid – hvis altså ikke du spiser dem med det samme! Herhjemme er de hurtigt væk.

 

TIP: prøv også at lave min opskrift på denne veganske cashewdip, der kan serveres til dine hjemmelavede chips!

 
jordskokkechips

 

Er rodfrugtchips sunde?

Det kan være svært at vurdere, hvorvidt rodfrugtchips er sunde, da det afhænger af, præcis hvilken pose man står med i hånden. Et godt trick er dog at læse ingredienslisten, der gerne skulle være kort samt kigge på hvilken olie, der er brugt. Dertil kommer at de fleste købe-chips er friturestegte og derfor knap så sunde. Men man kan sagtens lave sundere chips. I mine opskrifter på hjemmelavede chips bages de i ovnen i stedet – og så bruger jeg olivenolie, der er langt bedre for kroppen end eksempelvis palmeolie.

Ingen kommentarer
Vis alle kommentarer

Skriv en kommentar