Midt på Frederiksbjerg i Århus, et stenkast fra Ingerslevs Boulevard og med udsigt til Skt. Pouls Kirke bor Marie Sander Persson, MARTINYS MUSE. I et rødt byhus bor hun med sine tre døtre og sin mand, Daniel. Det store, lyse rum på 2. sal med hvidmalede trægulve og højt til loftet er hjemmets hjerte og rummer både køkken, spisestue og stue. Køkkenet er for nyligt blevet skiftet ud med et snedkerbygget køkken i egetræ. Det har de altid drømt om at have, fortæller Marie. I stuen ligger en bog med titlen ’New Scandinavian Design’, der langt fra er den eneste af sin slags i hjemmet, der vidner om Maries kærlighed til design.
Marie arbejder som mode- og designdirektør i virksomheden EAST, og interessen for mode kan spores helt tilbage til hendes første job som 15-årig i en tøjbutik.
Fra indkøbsassistent til designdirektør
Marie er uddannet designteknolog med speciale som indkøber, men det har det altid været det kreative aspekt af designprocessen, der har interesseret hende mest. Da hun i sit første job som nyuddannet fik muligheden for at blive strikdesigner fremfor indkøbsassistent, faldt det hende helt naturligt at skifte retning.
At designe og sammensætte kollektioner, er egentligt det, der interesserer mig. Og det er i virkeligheden den kreative del af designprocessen, der inspirerer mig mest.
EAST specialiserer sig i produktionen af tøj og kollektioner til prominente modebrands. I sin rolle som designdirektør samarbejder Marie tæt med et internationalt team på 14 individer, der er spredt over hele kloden.
Viden om trends og mode er hovedparten af Maries arbejde, hvor hendes primære opgave består i at vejlede sit team i designprocessen,
Når vi starter en ny kollektion, er det min opgave at fortælle designerne hvilken retning, vi skal gå. Jeg laver et moodboard eller et farvekort, og så finder de metervarerne og sætter form på. Til sidst sender de deres styles til godkendelse ved mig, og så er de klar til at blive præsenteret for vores kunder.
Marie henter et par stofprøver, som hun fremviser på køkkenøen. De er for nyligt blevet sendt til hende fra Kina, hvor hendes team arbejder. Selv er hun vild med et fløjs-stof med store, broderede blomster.
Det her stof kunne f.eks. blive til en skjorte, og jeg kan sagtens forestille mig kantbåndet med perler sidde på ærmekanten, der er jo mange muligheder.
Moden kommer igen
Marie fortæller, at når en trend får rigtigt fodfæste, kan det ofte forudses ved at kigge på modens historie. F.eks. bliver farver ofte populære i en bestemt rækkefølge efter hinanden.
Det er længe siden, at vi sidst har set farven rød være populær herhjemme. Når kunderne sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt de skal satse på den, fortæller jeg, at ifølge historikken fungerer rød rigtig godt. Derfor tør I godt, og I skal satse på den! Trends ruller lidt i en cyklus.
Selvom moden i dag kan synes at indhente sig selv, fordi trends opstår og forgår med stadig hurtigere hastighed, ser Marie det nærmere som en kreativ mulighed fremfor en udfordring.
Det er ikke længe siden, at vi sidst så leopardprint, og jeg blev overrasket over, at det allerede er begyndt at dukke op igen. Så må jeg kigge på, hvordan vi kan fortolke leopardprintet, så det ikke bliver som vi tidligere har set det. Skal det f.eks. på et nyt materiale eller have en anden form?
Efter omtrent 17 år som tøjdesigner, har Marie fået et mere objektivt syn på mode.
Når man arbejder for forskellige brands, lærer man hvad deres DNA og kerne er. Selvom mine designs ikke nødvendigvis er noget, jeg selv ville købe, så ved jeg, at der stadig er en målgruppe for en bestemt style eller et bestemt print.
At navigere i trends
Hvor Marie tidligere var den første til at hoppe med på en ny trend, føler hun, at hun er blevet mere strømlinet i sin smag nu. Eksponeringen for en konstant strøm af nye styles og trends, har givet hende behov for ro og mere dæmpede farver i hendes egen garderobe.
Der er ingen tvivl om, at jeg elsker trends, og jeg elsker at blive drevet af dem. Jeg må dog ofte spørge mig selv ”er det egentlig mig?”, når jeg spotter en ny trend. Måske er det derfor, at alt omkring mig er lidt beige. Jeg går også meget sjældent i prints og stærke farver, fordi det er noget, jeg arbejder så meget med. I stedet går jeg mere op tøjets snit, stof eller små detaljer.
Maries bedste råd til at navigere på det store hav af nye trends er først og fremmest at finde tøj, man har det godt i. Hun råder også til at være opmærksom på de stykker tøj, man bliver ved med at hive frem.
Man skal forsøge at skabe en kerne af gode basisvarer, også kan man twiste det med en ny trend. F.eks. en rød strik eller et lille rødt tørklæde. Jeg tror også meget på, at man nogle gange har behov for at sige, ”den her trend er ikke mig, den hopper jeg ikke med på”.
Men man skal aldrig sige aldrig, når det kommer til trends. Det har jeg lært at bitter erfaring. Jeg svor, at jeg aldrig skulle købe et par clogs, men nu står der et par nede i vores sommerhus, og jeg synes sgu de er lidt cool.
Frirum til at udforske sin egen stil
Ved siden af sit arbejde er Marie aktiv på sin Instagramprofil @mariesanderpersson, som hun for alvor begyndte at udforske, da hun gik på barsel med sin yngste datter for to års tid siden.
Instagram er et sted, hvor jeg kan få lov til at udtrykke min egen personlige smag uden at tænke over, hvad en bestemt kunde kan lide eller ikke lide. Derfor er Instagram blevet et lille personligt fristed for mig, hvor jeg kan dykke ned i og nørde med min egen stil.
Med sin efterhånden store erfaring indenfor designfeltet, er det ikke svært at forestille sig Marie starte sit eget brand, og Marie afviser heller ikke idéen.
Jeg skal ikke afvise det. Det kunne da være meget spændende. Det er egentlig ikke selve arbejdet jeg er bekymret for, fordi jeg har erfaring hele vejen rundt. Men i dag ved jeg, hvor meget det kræver. I modsætning til dengang jeg var ung og naiv. Men man ved selvfølgelig aldrig, måske gør jeg det en dag.