Meditation – Mærk nu’et

Træn din bevidsthed i at være mere til stede med denne meditation – mærk nu’et. I denne korte meditation guider Emma dig til at mærke efter, hvad der sker i og omkring dig lige nu og her. Nogle gange er det godt bare at være, uden at forsøge at ændre på ens følelser eller omstændigheder. Det er en skøn men også til tider udfordrende øvelse.

Brug evt. videoen gentagende gange som et lille afbræk i din hverdag og se, hvordan den bliver lettere og lettere, for hver gang du vender tilbage til den. Man kan nemlig sagtens træne ens evne til at være til stede, der hvor man er. Mon ikke du vil opleve, at blive mere bevidst om nu’et både under meditationen, men også når du bevæger dig videre rundt i din dagligdag? Prøv at være med og mærk, hvordan få minutter kan gøre godt for både krop og sind. Jeg er sikker på, at du ikke kommer til at fortryde det.

 

TIP: Kunne du lide videoen Meditation – mærk nu’et? Så prøv også meditation – giv slip. Det kan også være, at du skal investere lidt i din morgen og starte dagen med en meditation for fokus eller mit morgen yogaflow.

 

Rul din måtte ud og tag et øjeblik for dig selv. Rigtig god fornøjelse ♥

 

 

Hvad er meditation?

Meditation kan siges at være en mental aktivitet, hvor man arbejder med sindet. Det handler både om at restituere og træne sindet på en og samme tid. Det er en fantastisk øvelse, der kan bidrage til mere velvære og ro i hverdagen. Ofte rettes opmærksomheden mod noget bestemt under meditationen, som for eksempel vejrtrækningen, og derigennem får sindet en pause, når man giver slip på indre og ydre forstyrrelser. Fokus bliver i stedet at mærke vejrtrækningen og i sidste ende kun at være til stede i nuet.

Fordele ved meditation

Man har fundet mange fordele ved det at meditere og det er nok også en af grundene til, at meditation er blevet så populært i dag. Generelt siges det at meditation bidrager til følelsesmæssig sundhed, selvindsigt og indre ro. Derfor hjælper det bl.a. til at reducere stress, angst og tankemylder. Mange oplever også praktiske fordele i deres hverdag såsom bedre søvn, øget koncentrationsevne og bedre hukommelse. Dette er blot nogle få af de mange(!!) fordele, som regelmæssig meditation kan give. Så mon ikke det er værd at prøve?

Hvordan mediterer man?

Meditation er et bredt fænomen og der findes derfor også mange måder at meditere på, da det er en praksis, der har været brugt i flere tusinde år. Derfor kan meditation også virke svært. Men det behøver det heldigvis ikke være. Hvis du har lyst til at prøve meditation men ikke ved, hvor du skal starte, så kan jeg virkelig anbefale guidet meditation.  De skaber rammerne for meditationen man kan derfor blot slappe af og lytte til stemmen, der hjælper en på vej. Prøv eksempelvis denne meditationsvideo. Den tager kun 5 minutter og kan derfor være et godt sted at starte.

Ingen kommentarer
Vis alle kommentarer

Skriv en kommentar