Meditation med kropsscanning

Afspænd både krop og sind i denne korte meditation med kropsscanning. Jeg guider dig gennem en simpel visualisering, hvor du scanner kroppen, så du kommer ud af hovedet og  ned i kroppen.

Ofte glemmer man at stoppe op og mærke efter. At spørge sin krop, hvordan den egentlig har det. Det er netop, hvad der er i centrum af denne meditation. At mærke efter og finde ro i kroppen. Det er en vigtig praksis at lære at lytte til sin krop, så man undgår at presse sig selv for meget – og dermed kan mindske mængden af stress i sin hverdag.

Meditationen træner dig i lytte til din krop og blive mere mere opmærksom på følelser, reaktionsmønstre og fysiske fornemmelser. På blot 5 minutter kan du være med til at skabe mere ro og overskud i din krop.

 

Rul din måtte ud og tag et øjeblik for dig selv. Rigtig god fornøjelse ♥

 

 

TIP: Prøv også en skøn stræksekvens eller et hofteåbende yogaflow til at komme ned i kroppen. Eller måske min meditation: slip bekymringerne?

Hvad er meditation?

Meditation er en praksis, der både er med til at træne og restituerer sindet. Man retter ofte opmærksomheden mod noget specifikt, som eksempelvis vejrtrækningen, og tillader derigennem sindet at få en pause. Sindet trænes til at give slip på forstyrrelser – både de indre som tankemylder og ydre omstændigheder. I stedet handler det om at være nærværende og til stede i nuet.

Fordele ved meditation

Der er grund til at meditation er blevet så populært i vores samfund. Man har nemlig fundet utrolig mange fordele ved regelmæssig meditation. Det hjælper bl.a. mod tankemylder, stress og angst. Rent praktisk kan man også opleve fordele som dybere og bedre søvn, øget koncentrationsevne og forebyggelse af hukommelsestab. Generelt forbindes meditation med at skabe indre ro. En ro som man kan holde fast i, når ydre faktorer som travlhed eller problemer på arbejdet melder sig. Der findes også sammenhæng mellem meditation og følelsesmæssig sundhed, og anbefales derfor også til mennesker, der kæmper psykisk. Så alt i alt er der altså massevis af grunde til, at meditere regelmæssigt i hverdagen.

Hvordan mediterer man?

Rigtig mange synes at meditation kan virke kompleks og uoverskueligt. For hvordan gør man? Det er vigtigt at give slip på tanken om, at man kan meditere ‘forkert’. Meditation handler i sidste ende om, at være til stede i nuet. At give slip på sine omstændigheder. Hvis du er i tvivl om, hvordan man gør det, så kan jeg anbefale at prøve nogle guidet meditationer. Prøv eksempelvis denne meditation, der har fokus på at mærke nu’et.

Ingen kommentarer
Vis alle kommentarer

Skriv en kommentar