Matcha overnight oats

Giv dig selv en skøn start på dagen med denne opskrift på matcha overnight oats. Det er den perfekte morgenmad, som både er nem, sund og lækker. Grøden forberedes aften inden, og så skal du blot tilføje dit valg af toppings om morgenen.

Overnight oats giver en skøn, mættende bund og er desuden praktisk at have med på farten.

matcha overnight oats

Matcha overnight oats

 

Bedøm denne ret

til 1 personer

Ingredienser

Overnight oats

  • 1 dl grovvalsede havregryn
  • 1 spsk. chiafrø
  • 1 tsk. matcha
  • 2 dl havremælk
  • 1 tsk. ahornsirup eller honning

Forslag til toppings

  • Peanutbutter
  • Blåbær og brombær
  • Kokosflager

Fremgangsmåde

Kom havregryn og chiafrø i en skål. Sigt matcha ned i skålen, og rør rundt. Hæld havremælk og ahornsirup over, og rør rundt. Sæt skålen på køl natten over.

Rør rundt i grøden næste morgen og top med dine ønskede toppings – fx peanutbutter, bær og kokosflager.

Find flere opskrifter i samme kategori

køleskabsgrød med matcha

Matcha overnight oats

Matcha overnight oats er den perfekte morgenmad, der både er nem at lave og have med on-the-go på de travle dage. Grøden består af chiafrø, havregryn, matchapulver, honning (eller ahornsirup), der røres sammen med mælk. Brug præcis den mælk du ønsker og tilføj evt. en skefuld yoghurt, skyr eller proteinpulver alt efter, hvad du er i humør til. Yoghurt kan give en skøn, cremet konsistens og mere syrlig smag hvorimod vanilje proteinpulver skruer op for sødmen. Denne opskrift er altså en skøn basisopskrift, som du sagtens kan tilpasse din smag.

Grøden laves helst dagen inden og får så lov til at stå natten over i køleskabet. Så skal du blot toppe grøden om morgenen, som jeg her har gjort med blåbær, brombær, peanutbutter og kokosflager. Variér dog gerne dine toppings, alt efter hvad du kan lide og lige har derhjemme. Brug eksempelvis frugt, bær, nødder, kompotnøddesmør eller måske endda lækre råsyltede rabarber?

TIP: Prøv også opskriften på chiagrødbircher müsli eller en smoothiebowl med blåbær

Sund, energigivende morgenmad med matcha

Matcha er ikke kun med til at give morgenmaden en skøn, grøn farve. Det er også energigivende, da det indeholder koffein. Koffeinen giver dig et mildt energi-kick men på en blidere måde end en kop kaffe. Matcha indeholder omkring den halve mængde koffein af kaffe, og koffeinen frigives langsommere, så man oplever en mere stabil energi. Så undgår du et efterfølgende crash i blodsukkeret, der blot vil give dig endnu mere brug for kaffe.

Matcha er desuden fyldt med mange mineraler, antioxidanter og forskellige vitaminer. Du forkæler altså din krop og giver den en skøn start på dagen, når du laver denne lækre morgenmad. Kombinationen af chiafrø og havregryn er med til at give en dejlig, mættende bund, så du undgår at være sulten igen kort efter.

TIP: Prøv også matchatærter med granolabund, en matcha latte eller matcha chokolade

Ingen kommentarer
Vis alle kommentarer

Skriv en kommentar